Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εκπέμπεται SOS για τον Λακωνικό κόλπο – Κίνδυνος ρύπανσης από τη μετάγγιση καυσίμων εν πλω

Ο κίνδυνος ρύπανσης του Λακωνικού κόλπου από την μετάγγιση καυσίμων εν πλω από τα τάνκερ, συζητήθηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ευρώτα.

Κατατέθηκε ψήφισμα από την παράταξη «ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΥΡΩΤΑ» με επικεφαλής τον Μαρουδά Γεώργιο και το οποίο εισηγήθηκε η αντιπρόεδρος του Δ.Σ., Παπαγιαννοπούλου Παναγιώτα, το οποίο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία (1 ψήφος παρών).

Αποδέκτες του ψηφίσματος είναι ο Υπουργοί Εξωτερικών και Ναυτιλίας, Νικόλαος Δένδιας και Ιωάννης Πλακιωτάκης, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, οι Βουλευτές Λακωνίας Αθανάσιος Δαβάκης, Νεοκλής Κρητικός και Σταύρος Αραχωβίτης.

Στο ψήφισμα αναφέρεται μεταξύ άλλων :

«Το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ευρώτα εκφράζει την ανησυχία του για κίνδυνο σοβαρής ρύπανσης από πετρελαιοειδή, λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης καθημερινά δεξαμενόπλοιων στην περιοχή του Λακωνικού κόλπου , που μεταγγίζουν εν πλω αργό πετρέλαιο πάσης προέλευσης, οριακά στα έξι ναυτικά μίλια και σε διεθνή ύδατα.
Από την στιγμή που η Ελλάδα επέκτεινε στο Ιόνιο τα εγχώρια ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια, το Ιόνιο «έκλεισε» για τέτοιες δραστηριότητες και τα τάνκερ μεταφέρθηκαν ανατολικότερα. Είναι πλέον γνωστό με αποκαλυπτικά ρεπορτάζ Ελληνικών και Διεθνών ΜΜΕ, ότι τα τάνκερ που πλέουν στον Λακωνικό Κόλπο φέρουν διάφορες σημαίες (π.χ. Λιβερίας, Νησιών Κέιμαν κ.ά.) και ανήκουν ή σχετίζονται με ελληνικές εφοπλιστικές εταιρίες. Τα περισσότερα έχουν ξεκινήσει από ρωσικά και τουρκικά λιμάνια ή από τον Περσικό Κόλπο και την Ελλάδα.
Η νέα περιοχή -σύμφωνα πάλι με ρεπορτάζ που δεν έχουν διαψευστεί- του Λακωνικού κόλπου λειτουργεί ως «προστατευμένο λιμάνι» και επειδή βρίσκεται πέραν των έξι ναυτικών μιλίων (περίπου 11 χλμ από τις ακτές) τα τάνκερ δεν ελέγχονται ούτε για το φορτίο, ούτε για τις δραστηριότητες, ούτε πληρώνουν τα υπέρογκα τέλη ελλιμενισμού που θα κατέβαλλαν σε αντίστοιχη περίπτωση. Είναι αξιοπερίεργο ότι οι λιμενικές αρχές μολονότι έχουν στην ευθύνη τους ολόκληρο τον Λακωνικό Κόλπο από πλευράς νομιμότητας συναλλαγών, από περιβαλλοντική προστασία, από έλεγχο ασφαλείας ναυσιπλοΐας και διάσωσης και ελέγχου της αλιευτικής δραστηριότητας, δεν έχουν δικαιοδοσία ελέγχου αυτών των δραστηριοτήτων» στα διεθνή ύδατα. Είναι προφανές ότι αυτές οι μεταφορτώσεις δεν είναι εξ ορισμού προβληματικές – σίγουρα όμως προβληματίζουν για την ασφάλεια της περιοχής αλλά και για την απουσία ελέγχων ιδίως ως προς το σκέλος των κανόνων της MARPOL (π.χ. Παράρτημα 22 Κεφάλαιο 8) με επίκληση των διεθνών υδάτων. Προφανώς υπάρχουν και ερωτήματα για την προέλευση των καυσίμων, τα οποία θα αυξηθούν τους επόμενους μήνες όσο θα σφίγγουν οι ευρωπαϊκοί περιορισμοί στη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου.
Ως προς το σκέλος της ευθύνης της χώρας εντός των 6 ν.μ. επισημαίνουμε ότι ο Λακωνικός Κόλπος είναι ένας κλειστός κόλπος με μέτωπο που αφορά τέσσερις Δήμους της Λακωνίας.
Είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος περιβαλλοντικά με ιδιαίτερα οικοσυστήματα, ενάλιες αρχαιότητες , αλιεία και με αυξημένη τουριστική δραστηριότητα που ενισχύουν την τοπική οικονομία. Ως δημοτικοί σύμβουλοι του δήμου Ευρώτα προβληματιζόμαστε για την όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί και εκφράζουμε την διαφωνία και την αντίθεσή μας με αυτές τις ανεξέλεγκτες δραστηριότητες στον Λακωνικό Κόλπο».

Τα ερωτήματα που θέτουν στην κυβέρνηση, τον αρμόδιο υπουργό κ. Πλακιωτάκη και ζητούν απαντήσεις είναι:

-Τι προτίθεται να κάνει σε επίπεδο νομοθετικής ρύθμισης ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα συμβεί οποιοδήποτε ατύχημα που θα καταστρέψει το μοναδικό περιβαλλοντικό, τουριστικό και κοινωνικό οικοσύστημα της Λακωνίας;
– Αν καταγράφονται επίσημα, το είδος της δραστηριότητας και η ασφάλειά τους, όπως και ενημέρωση εάν, πως και ποιος ελέγχει το είδος, τη νομιμότητα και την ασφάλεια των δραστηριοτήτων αυτών;
– Ποια μέτρα πρόληψης έχουν ληφθεί που θα μπορούσαν να αποτρέψουν νέο περιβαλλοντικό έγκλημα όχι μόνο από πιθανή ρύπανση με πετρέλαιο στη διάρκεια «μετάγγισης» από πλοίο σε πλοίο, αλλά και από την πιθανή ρίψη λυμάτων με απορρίμματα;

 

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More