Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Αυστρία αποθεώνει τον τελευταίο συγκλονιστικό επιζώντα «ακτιβιστή» καλλιτέχνη

Πολλές εκθέσεις αναγνωρίζουν τον Γκίντερ Μπρους, το τελευταίο επιζών βασικό μέλος των περίφημων «ακτιβιστών» της Βιέννης, ο οποίος έκλεισε τα 85 του χρόνια αυτή την εβδομάδα και του οποίου το ριζοσπαστικό κίνημα άνοιξε νέους δρόμους χρησιμοποιώντας το σώμα για να κάνει τέχνη.

Ο Μπρους, μαζί με άλλους τρεις, ίδρυσε το κίνημα του «βιεννέζικου ακτιβισμού» που εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1960.

Οι ακτιβιστές δεν δίσταζαν να χρησιμοποιούν αίμα, ούρα και περιττώματα, καθώς αψηφούσαν τα όρια της παραδοσιακής ζωγραφικής.

Από την ομάδα αυτή, μόνο ο Μπρους ζει ακόμη, με αναδρομικές εκθέσεις στη Βιέννη και την πόλη του Γκρατς που παρουσιάζουν εκτυπώσεις από τις βασικές του παραστάσεις, τα εικαστικά του ποιήματα και άλλα σημαντικά έργα με αφορμή τα 85α γενέθλιά του.

«Από την αυστριακή οπτική γωνία, ο Γκίντερ Μπρους είναι σίγουρα ένας από τους λίγους που έχουν εξαιρετική διεθνή σημασία. Είναι αδύνατο να φανταστούμε την ιστορία της τέχνης χωρίς αυτόν», δήλωσε ο Ρόμαν Γκράμπνερ, ο οποίος διευθύνει ένα μουσείο αφιερωμένο στον Μπρους στο Γκρατς, όπου ζει πλέον ο καλλιτέχνης.

Γεννημένος στις 27 Σεπτεμβρίου 1938 στο χωριό Άρντνινγκ της κεντρικής Αυστρίας, ο Brus σπούδασε τέχνη στο Γκρατς πριν μετακομίσει στη Βιέννη, όπου συνεργάστηκε με τους Ότο Μούελ, Χέρμαν Νιτς και Ρούντολφ Σβαρτσκόγκλερ – τους άλλους ακτιβιστές.

Μια από τις πιο αξιοσημείωτες και πρώτες παραστάσεις του Μπρους ήταν το 1965, όταν διέσχισε τη Βιέννη με το σώμα του βαμμένο λευκό και διχοτομημένο από μια οδοντωτή μαύρη γραμμή, πριν συλληφθεί από την αστυνομία.

Ο Γκράμπνερ δήλωσε ότι η «θρυλική» πράξη καταδεικνύει «το ρήγμα στην αυστριακή μεταπολεμική κοινωνία, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του ατόμου που υπέφερε από αυτή την κατάσταση».

«Μολυσμένο από τους γηραιούς Ναζί»

Η Αυστρία – η γενέτειρα του Χίτλερ – προσαρτήθηκε από τη ναζιστική Γερμανία το 1938 και για πολύ καιρό εμφανιζόταν ως θύμα της Γερμανίας μέχρι που, στη δεκαετία του 1980, άρχισε να αντιμετωπίζει το ρόλο της στο Ολοκαύτωμα.

Ο Μπρους μίλησε ανοιχτά για το σκοτεινό παρελθόν της χώρας, λέγοντας σε συνέντευξή του το 2018 στο Μουσείο Belvedere ότι «η Βιέννη, όπως και όλη η Αυστρία, μολύνθηκε από τους γηραιούς ναζί». Το κίνημα αυτό κατά καιρούς επιβάρυνε πολύ τον καλλιτέχνη.

Ο Μπρους, μαζί με τη σύζυγό του Άννα και τη μικρή τους κόρη, εγκατέλειψε τη Βιέννη το 1969, αφού καταδικάστηκε σε έξι μήνες φυλάκιση για υποβάθμιση των αυστριακών κρατικών συμβόλων.

Είχε λάβει μέρος σε μια παράσταση που περιελάμβανε το να γδύνεται γυμνός σε μια πανεπιστημιακή αίθουσα διαλέξεων, να αφοδεύει και να αυνανίζεται ενώ έψελνε τον εθνικό ύμνο.

«Στην Αυστρία τίποτα περισσότερο δεν θα ήταν δυνατό. Μας σκίαζε η δικαιοσύνη ως ταραχοποιούς και επαναστάτες. Μας κοιτούσαν επίμονα στο τραμ», δήλωσε ο Μπρους, ο οποίος εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο με την οικογένειά του πριν επιστρέψει τελικά.

Ο Μπρους πραγματοποίησε την τελευταία του ζωντανή εμφάνιση στο Μόναχο το 1970, στην οποία εμφανίστηκε γυμνός και κόπηκε με ξυραφάκι.

Σύμφωνα με την Άννα Μπρους, η οποία επίσης συμμετείχε σε ορισμένα από τα νούμερά του, οι παραστάσεις του είχαν γίνει απειλητικές για τη ζωή του.

«Δεν μπορούσα να συνεχίσω τις παραστάσεις. Έπρεπε να συνειδητοποιήσω ότι δεν μπορούσα να συνεχίσω έτσι», δήλωσε το 2018.

Πηγή: AFP

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More