Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Θεσσαλονίκη: Διεθνές Συνέδριο «Μαύρη Θάλασσα: Γυναικεία Επιχειρηματικότητα και Τουρισμός-Ενδυναμώνοντας τις γυναίκες στον τουρισμό»

Σε γνωστό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης φιλοξενείται το Διεθνές Συνέδριο “Μαύρη Θάλασσα: Γυναικεία Επιχειρηματικότητα και Τουρισμός – Ενδυναμώνοντας τις γυναίκες στον τουρισμό”. Το συνέδριο ξεκίνησε σήμερα και ολοκληρώνεται αύριο.

Το έργο WE TOUR – “Black Sea Women Entrepreneurship Connection – Empowering Women through Tourism” που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ENI CBC Black Sea Basin Programme 2014-2020, στοχεύει στη δημιουργία ενός διασυνοριακού επιχειρηματικού δικτύου στην περιοχή της λεκάνης της Μαύρης Θάλασσας, ενισχύοντας, υποστηρίζοντας και αναπτύσσοντας τη γυναικεία επιχειρηματικότητα μέσω του τουρισμού και παρέχοντας στις γυναίκες νέες οικονομικές και κοινωνικές ευκαιρίες.

Η γυναικεία επιχειρηματικότητα είναι ένας αναδυόμενος τομέας στο παγκόσμιο επιχειρηματικό περιβάλλον, μια πραγματική κινητήρια δύναμη στη σημερινή σύγχρονη οικονομία. Διαμορφώνει και επαναπροσδιορίζει τον επιχειρηματικό χώρο και το σύνολο της κοινωνίας αλλά στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, η γυναικεία επιχειρηματικότητα, αντιπροσωπεύει ένα ανεκμετάλλευτο δυναμικό. Παρά τη μακροχρόνια παράδοση της Ανατολικής Ευρώπης στην ενίσχυση της ισότητας των φύλων, οι ανισότητες στην ηγεσία, τη λήψη αποφάσεων και την εκπαίδευση, καθώς και η αποκλείνουσα θέση των γυναικών στην οικονομική και κοινωνική ζωή εξακολουθούν να υφίστανται στην περιοχή της λεκάνης της Μαύρης Θάλασσας.

Δυστυχώς, οι κοινωνικοπολιτιστικοί περιορισμοί έχουν περιορίσει την πρόσβαση των γυναικών σε μια ουσιαστική επιχειρηματική εμπειρία και τις έχουν οδηγήσει σε μία επαγγελματική πορεία, η οποία συχνά διακόπτεται από τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Πέραν, όμως, των πολλαπλών κοινωνικών ρόλων που οι γυναίκες καλούνται να ακολουθήσουν, με αποτέλεσμα να απομακρύνονται από την ιδέα της επιχειρηματικότητας, όσες τα καταφέρνουν εξακολουθούν να βιώνουν ανισότητες καθώς διαθέτουν μικρότερα κεφάλαια για τη διαχείριση και την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους γεγονός που τις οδηγεί συχνότερα να γρηγορότερα σε κλείσιμο των επιχειρήσεων τους.

Έρευνες δείχνουν ότι ο τουρισμός έχει γίνει μια από τις κύριες πηγές εισοδήματος τόσο στις αναπτυγμένες όσο και στις αναπτυσσόμενες χώρες, με όγκο επιχειρήσεων που ισοδυναμεί ή ξεπερνά τις εξαγωγές πετρελαίου, τα προϊόντα διατροφής ή την αυτοκινητοβιομηχανία. Τα ταξίδια και ο τουρισμός έχει αποδειχθεί ότι παρέχουν στις γυναίκες περισσότερες ευκαιρίες για ενδυνάμωση σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες, γεγονός που δίνει στον τομέα αυξημένη ευθύνη για την πρόοδο των γυναικών.

Η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας είναι μία από τις μεγαλύτερες τουριστικές περιοχές στην Ευρασία. Η τουριστική βιομηχανία αποτελεί σήμερα πηγή εσόδων για τις περισσότερες χώρες της Μαύρης Θάλασσας. Η Μαύρη Θάλασσα διαμορφώνεται ως μια συνεκτική περιοχή και ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός όχι μόνο για τους ξένους επισκέπτες αλλά και για τους ίδιους τους κατοίκους της. Οι χώρες της Μαύρης Θάλασσας προσελκύουν σχεδόν το 12% του παγκόσμιου τουρισμού ή περισσότερους από 106 εκατομμύρια τουρίστες. Αυτό που καθίσταται σημαντικό για το δυναμικό της περιφερειακής συνεργασίας είναι η ταχεία αύξηση των ενδοπεριφερειακών τουριστικών ροών τα τελευταία χρόνια, μια τάση που δεν υπήρχε τη δεκαετία του 1990. Η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έχει πολύ πλούσια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά, αλλά δεν είναι τόσο διάσημος και ελκυστικός τουριστικός προορισμός.

Η περιοχή, όμως, είναι σχετικά υποανάπτυκτη, ιδίως σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές τουριστικές ζώνες. Τέτοιες προκλήσεις όπως η έλλειψη υποδομών, η χαμηλή ποιότητα των υπηρεσιών και η χαμηλή απασχόληση στον τουριστικό τομέα, ιδίως για τις γυναίκες, στέκονται εμπόδιο στη βιώσιμη ανάπτυξη. Οι τουριστικοί φορείς και πράκτορες που βρίσκονται σε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς αντιμετωπίζουν την πρόκληση να προωθήσουν αποτελεσματικά και στοχευμένα τους προορισμούς τους. Η έλλειψη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων των υφιστάμενων και δυνητικών ενδιαφερομένων στην αλυσίδα αξίας (χρήση εργαλείων ΤΠΕ, δικτύωση, στρατηγική σκέψη, σχεδιασμός καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων και δεσμευμένων / παρεπόμενων προϊόντων κ.λπ.) εμποδίζει την καθιέρωση μιας πιο βιώσιμης προσέγγισης για την προώθηση της περιοχής ως τουριστικού προορισμού.

Το WE TOUR συνδέεται άμεσα με τις κοινές προκλήσεις της περιοχής. Οι εταίροι του έργου στην προσπάθεια τους να αναπτύξουν νέες στρατηγικές και να ενδυναμώσουν περισσότερες γυναίκες, δημιούργησαν μια ισχυρή σχέση που ενισχύει την προώθηση της ισότητας των φύλων σε συνεργασία με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και δημόσιες αρχές και τη μεταφορά γνώσεων μέσω της διοργάνωσης εργαστηρίων που συνδέονται με τους στόχους του έργου.

Το έργο περιλαμβάνει 5 εταίρους από 5 διαφορετικές χώρες – 4 ενώσεις γυναικών επιχειρηματιών από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Γεωργία και την Τουρκία και 1 τουριστική ένωση από την Αρμενία. Η διασυνοριακή συνεργασία είναι ζωτικής σημασίας, διότι παρέχει στις γυναίκες βέλτιστες πρακτικές και επιτυχημένες πολιτικές που έχουν ήδη εφαρμοστεί στην περιοχή, προκειμένου να τις φέρει πιο κοντά στην επιχειρηματικότητα και στον τουρισμό.

Τα αποτελέσματα
Το έργο WETOUR εργάζεται για να φέρει τις γυναίκες πιο κοντά στην επιχειρηματικότητα και την απασχόληση, επομένως τα κύρια αποτελέσματα του έργου είναι τα ακόλουθα:

Ανάπτυξη των επιχειρηματικών δεξιοτήτων των γυναικών μέσω της δημιουργίας εκπαιδευτικού υλικού και της διοργάνωσης σεμιναρίων στους τομέα του τουρισμού, της διοίκησης επιχειρήσεων και του ψηφιακού μάρκετινγκ. Τουλάχιστον 500 γυναίκες, επιχειρηματίες ή εν δυνάμει επιχειρηματίες, έχουν ήδη εκπαιδευτεί στο πώς να διαχειρίζονται αποτελεσματικά και να αναπτύσσουν την επιχείρησή τους, πώς να ασχολούνται με τον τουρισμό και να ενημερώνονται για τα τοπικά σχέδια και τις Ευρωπαϊκές πολιτικές.

Ανταλλαγή εμπειριών και εκπαιδευτικών ευκαιριών μέσω της δημιουργίας της διαδικτυακής πύλης “WE TOUR”. Μέσω της πύλης “WE TOUR” οι εταίροι του έργου και κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να ανταλλάσσει εμπειρίες για την επιχειρηματικότητα, καθώς και πολύτιμες πληροφορίες για την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Η πύλη στηρίζει τις κοινές προσπάθειες των εταίρων του έργου για την ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας και την προώθηση του τουρισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ενίσχυση του ρόλου των γυναικών και στήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας που πραγματοποιείται μέσα από τη διοργάνωση τοπικών εκδηλώσεων και των μέσω κοινωνικής δικτύωσης.

Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των γυναικών και των επιχειρηματικών τους δεξιοτήτων με τη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου που περιλαμβάνει οργανώσεις υποστήριξης γυναικών, επιχειρηματικές οργανώσεων, δημόσιες αρχές και άλλους τοπικούς φορείς.

Οι εταίροι του έργου, στο ξεκίνημα της υλοποίησης των δραστηριοτήτων του WE TOUR προχώρησαν στη χαρτογράφηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας προκειμένου να προσδιορίσουν τις ικανότητες, τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες και τις ανάγκες των επιχειρηματιών, των ΜμΕ και των νέων επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάζονται σε μια συγκριτική έκθεση που εκπονήθηκε σχετικά με τις ικανότητες και τις ανάγκες των γυναικών επιχειρηματιών στον τομέα του τουρισμού στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, την Αρμενία και τη Γεωργία.

Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η τουριστική βιομηχανία συμβάλλει σημαντικά στην οικονομία της χώρας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% του ΑΕΠ της. Σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), οι γυναίκες αποτελούν μόνο το 31% του συνόλου των επιχειρηματιών στη χώρα. Ενώ δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στον τομέα του τουρισμού, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται και σε αυτόν τον κλάδο.

Σε σχέση με τις δεξιότητες, στην Ελλάδα, οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού πρέπει να αναπτύξουν τις δεξιότητες μάρκετινγκ και οικονομικής διαχείρισης. Η έρευνα του WE TOUR διαπίστωσε ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες τείνουν να λειτουργούν μικρές επιχειρήσεις, με περιορισμένη πρόσβαση σε πόρους χρηματοδότησης και μάρκετινγκ. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να αναπτυχθούν προγράμματα και έργα που παρέχουν κατάρτιση σε θέματα μάρκετινγκ και χρηματοοικονομικής διαχείρισης.

Βουλγαρία
Στη Βουλγαρία, η τουριστική βιομηχανία αποτελεί επίσης ουσιαστικό παράγοντα για την οικονομία της χώρας, με ρυθμό ανάπτυξης 4,4% το 2019. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), η χώρα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά γυναικείας επιχειρηματικότητας στον κόσμο. Στην πραγματικότητα, περίπου το 46% του συνόλου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη Βουλγαρία ανήκει σε γυναίκες. Ωστόσο, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στον τομέα του τουρισμού.

Στη Βουλγαρία, οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού χρειάζονται υποστήριξη για να αναπτύξουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και να βελτιώσουν τις δυνατότητες δικτύωσής τους. Λόγω της θέσης της χώρας, έχει μια μοναδική θέση ως πύλη τόσο προς την Ευρώπη όσο και προς την Ασία, η οποία προσφέρει άφθονες ευκαιρίες για τον τουρισμό. Ωστόσο, τα ψηφιακά και οικονομικά εμπόδια και η έλλειψη ευκαιριών δικτύωσης μπορούν να περιορίσουν την επιτυχία των γυναικών επιχειρηματιών στον τομέα του τουρισμού.

Τουρκία
Στην Τουρκία, η τουριστική βιομηχανία συμβάλλει σημαντικά στην οικονομία, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 12% του ΑΕΠ της. Σύμφωνα με έκθεση του Τουρκικού Στατιστικού Ινστιτούτου, οι γυναίκες αποτελούν μόνο το 22% του συνόλου των επιχειρηματιών στη χώρα. Επιπλέον, μια έκθεση της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ) διαπίστωσε ότι η συμμετοχή των γυναικών στον τομέα του τουρισμού στην Τουρκία είναι περιορισμένη λόγω των κοινωνικών κανόνων και των προκαταλήψεων λόγω φύλου.

Στην Τουρκία, οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού χρειάζονται υποστήριξη για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων μάρκετινγκ και ηγεσίας τους. Σύμφωνα με την έρευνα της WE TOUR, οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού τείνουν να συγκεντρώνονται σε επαγγέλματα χαμηλής ειδίκευσης και χαμηλής αμοιβής. Ως εκ τούτου, τα προγράμματα και τα έργα που παρέχουν κατάρτιση στην ηγεσία και τη διαχείριση μπορούν να βοηθήσουν τις γυναίκες επιχειρηματίες του τομέα αυτού να αναλάβουν πιο εξέχοντες ρόλους και να αυξήσουν τα εισοδήματά τους.

Αρμενία
Στην Αρμενία, η τουριστική βιομηχανία είναι ένας αναπτυσσόμενος τομέας, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 8% μεταξύ 2016 και 2019. Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Αρμενίας, οι γυναίκες αποτελούν μόνο το 26% του συνόλου των επιχειρηματιών στη χώρα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στον τομέα του τουρισμού.

Στην Αρμενία, οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού χρειάζονται στήριξη για να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους στο μάρκετινγκ και να βελτιώσουν την πρόσβασή τους στη χρηματοδότηση. Η θέση της Αρμενίας στο σταυροδρόμι της Ευρώπης και της Ασίας προσφέρει άφθονες ευκαιρίες για τον τουρισμό. Ωστόσο, τα οικονομικά εμπόδια και η έλλειψη πρόσβασης στη χρηματοδότηση μπορούν να περιορίσουν την επιτυχία των γυναικών επιχειρηματιών στον τομέα αυτό.

Γεωργία
Στη Γεωργία, η τουριστική βιομηχανία είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς της οικονομίας, συμβάλλοντας περίπου στο 7% του ΑΕΠ της χώρας. Σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Γεωργίας, οι γυναίκες αποτελούν μόνο το 29% του συνόλου των επιχειρηματιών στη χώρα. Επιπλέον, έκθεση του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNDP) διαπίστωσε ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού στη Γεωργία αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της περιορισμένης πρόσβασης σε χρηματοδότηση, της έλλειψης ευκαιριών κατάρτισης και δικτύωσης και των προκαταλήψεων λόγω φύλου.

Στη Γεωργία, οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού χρειάζονται υποστήριξη για να αναπτύξουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και τις δεξιότητες μάρκετινγκ. Η έρευνα της WE TOUR διαπίστωσε ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού στη Γεωργία αντιμετωπίζουν προκλήσεις όσον αφορά την πρόσβαση σε ψηφιακές τεχνολογίες και πόρους μάρκετινγκ. Προγράμματα και έργα που παρέχουν κατάρτιση σε ψηφιακές δεξιότητες και μάρκετινγκ μπορούν να βοηθήσουν τις γυναίκες επιχειρηματίες του τομέα αυτού να ξεπεράσουν αυτά τα εμπόδια και να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά στην αγορά.

Συνολικά, ο προσδιορισμός των ικανοτήτων και των αναγκών των γυναικών επιχειρηματιών στον τομέα του τουρισμού στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, την Αρμενία και τη Γεωργία είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων και προγραμμάτων που μπορούν να υποστηρίξουν και να ενισχύσουν τις ικανότητές τους. Παρόλο που οι ανάγκες των γυναικών επιχειρηματιών ποικίλλουν σε αυτές τις χώρες, υπάρχουν ορισμένα κοινά θέματα, όπως η ανάγκη για κατάρτιση σε θέματα μάρκετινγκ, χρηματοδότησης, ηγεσίας, διαχείρισης και ψηφιακών δεξιοτήτων. Με την αντιμετώπιση αυτών των αναγκών, οι εταίροι του έργου WE TOUR ελπίζουν να δημιουργήσουν ένα πιο περιεκτικό και υποστηρικτικό περιβάλλον για τις γυναίκες επιχειρηματίες του τομέα, προωθώντας την οικονομική ανάπτυξη και την ενδυνάμωση των γυναικών.

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More