Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Μαλδίβες: Χτίζουν μια «πλωτή πόλη» πάνω σε λιμνοθάλασσα

Μια πόλη αναδύεται από τα νερά του Ινδικού Ωκεανού. Σε μια τιρκουάζ λιμνοθάλασσα, μόλις 10 λεπτά με το πλοίο από το Μαλέ, την πρωτεύουσα των Μαλδίβων, κατασκευάζεται μια πλωτή πόλη, αρκετά μεγάλη για να φιλοξενήσει 20.000 ανθρώπους.

Σχεδιασμένη σε ένα μοτίβο παρόμοιο με το εγκεφαλικό κοράλλι, η πόλη θα αποτελείται από 5.000 πλωτές μονάδες που θα περιλαμβάνουν σπίτια, εστιατόρια, καταστήματα και σχολεία, με κανάλια να τρέχουν ενδιάμεσα.

Οι πρώτες μονάδες θα παρουσιαστούν αυτόν τον μήνα, με τους κατοίκους να αρχίζουν να μετακινούνται στις αρχές του 2024 και ολόκληρη η πόλη αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2027.

Το έργο – μια κοινοπραξία μεταξύ της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Dutch Docklands και της κυβέρνησης των Μαλδίβων – δεν θεωρείται ένα τολμηρό πείραμα ή ένα φουτουριστικό όραμα: κατασκευάζεται απλώς ως μια πρακτική λύση στη σκληρή πραγματικότητα της ανόδου της στάθμης της θάλασσας.

Οι Μαλδίβες, μια νησιωτική χώρα του Αρχιπελάγους που συναποτελείται από 1.190 κοραλλιογενή νησιά  είναι ένα από τα πιο ευάλωτα μέρη  του κόσμου στην κλιματική αλλαγή. Το ογδόντα τοις εκατό της χερσαίας έκτασής τους είναι λιγότερο από ένα μέτρο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας και με τα επίπεδα που προβλέπεται να ανέλθουν έως και ένα μέτρο μέχρι το τέλος του αιώνα, σχεδόν ολόκληρη η χώρα θα μπορούσε να βυθιστεί.

Αλλά αν μια πόλη επιπλέει, τότε θα μπορούσε να υψωθεί μαζί με τη θάλασσα. Αυτή είναι «νέα ελπίδα» για τους περισσότερους από μισό εκατομμύριο ανθρώπους των Μαλδίβων, δήλωσε ο Κουν Ολτιους , ιδρυτής του Waterstudio, της αρχιτεκτονικής εταιρείας που σχεδίασε την πόλη.

“Το πλάνο αυτό μπορεί να αποδείξει   ότι υπάρχουν προσιτές κατοικίες, μεγάλες κοινότητες και κανονικές πόλεις στο νερό που είναι  ασφαλείς. Οι κάτοικοι των Μαλδίβων  θα μετατραπούν από πρόσφυγες του κλίματος σε καινοτόμους για το κλίμα”, είπε στο CNN.

Κόμβος πλωτής αρχιτεκτονικής

Γεννημένος και αναθρεμένος στην Ολλανδία – όπου περίπου το ένα τρίτο της γης βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας – ο Ολτιους ζούσε  κοντά στο νερό όλη του τη ζωή. Η οικογένεια της μητέρας του ήταν ναυπηγοί και ο πατέρας του προέρχεται από μια γενιά  αρχιτεκτόνων και μηχανικών, οπότε φαινόταν φυσικό να συνδυάζονται και τα δύο, είπε.

Το 2003, ο Ολτιους ίδρυσε την Waterstudio, μια αρχιτεκτονική εταιρεία αφιερωμένη αποκλειστικά στις  κατασκευές  στο νερό.

Εκείνη την εποχή υπήρχαν σημάδια κλιματικής αλλαγής, αλλά δεν θεωρούνταν αρκετά μεγάλο ζήτημα ώστε να  δημιουργηθεί  μια εταιρεία γύρω από αυτό, είπε. Το μεγαλύτερο πρόβλημα τότε ήταν ο χώρος: οι πόλεις επεκτείνονταν, αλλά δεν υπήρχε η κατάλληλη γη για νέα αστική ανάπτυξη.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η κλιματική αλλαγή έχει γίνει «καταλύτης», οδήγησε ετσι  την πλωτή αρχιτεκτονική προς την επικρατούσα τάση, είπε. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, το Waterstudio έχει σχεδιάσει περισσότερα από 300 πλωτά σπίτια, γραφεία, σχολεία και κέντρα υγείας σε όλο τον κόσμο.

Η Ολλανδία έχει γίνει το επίκεντρο του κινήματος της πλωτής αρχιτεκτονικής με έργα όπως  σπίτια σε πλωτά πάρκα, μια πλωτή φάρμα γαλακτοκομικών προϊόντων και ένα πλωτό κτίριο γραφείων, το οποίο λειτουργεί ως έδρα για το Παγκόσμιο Κέντρο Προσαρμογής (GCA), έναν οργανισμό που επικεντρώνεται στην κλιμάκωση λύσεων προσαρμογής στο κλίμα.

Ο Πάτρικ Φερκόιεν, Διευθύνων Σύμβουλος της GCA, βλέπει την πλωτή αρχιτεκτονική τόσο πρακτική όσο και οικονομικά έξυπνη λύση για την αντιμετώπιση της ανόδου της στάθμης της θάλασσας.

«Το κόστος της μη προσαρμογής σε αυτούς τους κινδύνους πλημμύρας είναι εξαιρετικό», είπε στο CNN. “Έχουμε μια επιλογή να κάνουμε: είτε καθυστερούμε και πληρώνουμε, είτε σχεδιάζουμε και ευημερούμε. Τα πλωτά γραφεία και τα πλωτά κτίρια αποτελούν μέρος αυτού του σχεδιασμού ενάντια στο κλίμα του μέλλοντος.”

Πέρυσι, οι πλημμύρες στοίχισαν στην παγκόσμια οικονομία περισσότερα από 82 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό οργανισμό Swiss Re, και καθώς η κλιματική αλλαγή προκαλεί πιο ακραία καιρικά φαινόμενα, το κόστος αναμένεται να αυξηθεί.

Μια έκθεση από το Παγκόσμιο Ινστιτούτο Πόρων (World Resources Institute) προβλέπει ότι μέχρι το 2030, αστική περιουσία αξίας άνω των 700 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα επηρεάζεται ετησίως από πλημμύρες στις ακτές και τα ποτάμια.

Ωστόσο, παρά τη δυναμική τα τελευταία χρόνια, η πλωτή αρχιτεκτονική έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει όσον αφορά την κλίμακα και πόσο προσιτή είναι οικονομικά , είπε ο Φερκόιεν. “Αυτό είναι το επόμενο βήμα σε αυτό το ταξίδι: πώς μπορούμε να κλιμακώσουμε, και ταυτόχρονα, πώς μπορούμε να επιταχύνουμε; Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για κλίμακα και ταχύτητα.”

Μια κανονική πόλη, που απλώς επιπλέει

Το έργο των Μαλδίβων στοχεύει να επιτύχει και τα δύο, κατασκευάζοντας μια πόλη για 20.000 ανθρώπους σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Άλλα σχέδια για πλωτές πόλεις έχουν ξεκινήσει, όπως το Oceanix City στο Μπουσάν της Νότιας Κορέας και μια σειρά πλωτών νησιών στη Βαλτική Θάλασσα που αναπτύχθηκε από την ολλανδική εταιρεία Blue21, αλλά κανένα δεν ανταγωνίζεται το έργο αυτής της κλίμακας αλλά και το χρονοδιάγραμμά του.

Η πόλη του Waterstudio έχει σχεδιαστεί για να προσελκύει τους ντόπιους με τα σπίτια στο χρώμα του ουράνιου τόξου, τα μεγάλα μπαλκόνια και τη θέα στη θάλασσα. Οι κάτοικοι θα κυκλοφορούν με βάρκες ή θα μπορούν να περπατούν, να κάνουν ποδήλατο ή να οδηγούν ηλεκτρικά σκούτερ ή καρότσια στους αμμώδεις δρόμους.

Προσφέρει χώρο που είναι δύσκολο να βρεθεί στην πρωτεύουσα – Το Μαλέ είναι μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις στον κόσμο, με περισσότερους από 200.000 ανθρώπους στριμωγμένους σε μια περιοχή περίπου οκτώ τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Και οι τιμές είναι ανταγωνιστικές με εκείνες στο Hulhumalé (ένα νησί που χτίστηκε κοντά στο Μαλέ για να μειώσει τον συνωστισμό) – ξεκινώντας από 150.000 δολάρια  για ένα στούντιο ή 250.000 δολάρια  για ένα οικογενειακό σπίτι, είπε ο Ολτιους .

Οι αρθρωτές μονάδες κατασκευάζονται σε ένα τοπικό ναυπηγείο και στη συνέχεια ρυμουλκούνται στην πλωτή πόλη. Μόλις τοποθετηθούν, στερεώνονται σε μια μεγάλη υποβρύχια τσιμεντένια  βάση , η οποία βιδώνεται στον βυθό της θάλασσας με  τηλεσκοπικούς ατσάλινους στύλους  που επιτρέπουν στην κατασκευή να αυξομειώνεται απαλά ανάλογα με την κυμάτωση. Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι που περιβάλλουν την πόλη βοηθούν στην παροχή ενός φυσικού διακόπτη κυμάτων, σταθεροποιώντας την κατασκευή και εμποδίζοντας τους κατοίκους να αισθάνονται ναυτία.

Ο Ολτιους είπε ότι οι πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής αξιολογήθηκαν αυστηρά από τοπικούς εμπειρογνώμονες και εγκρίθηκαν από τις κυβερνητικές αρχές πριν ξεκινήσει η κατασκευή. Για την υποστήριξη της θαλάσσιας ζωής, τεχνητές τράπεζες κοραλλιών από αφρό γυαλιού συνδέονται με το κάτω μέρος της πόλης, κάτι που, όπως είπε, βοηθά στην τόνωση των κοραλλιών να αναπτυχθούν φυσικά.

Ο στόχος είναι η πόλη να είναι αυτάρκης και να έχει όλες τις ίδιες λειτουργίες όπως μια πόλη στην ξηρά. Θα υπάρχει ηλεκτρική ενέργεια, η οποία θα τροφοδοτείται κυρίως από ηλιακή ενέργεια που παράγεται επί τόπου, και τα λύματα θα αντιμετωπίζονται τοπικά και θα επαναχρησιμοποιούνται ως κοπριά για τα φυτά.

Ως εναλλακτική λύση για τον κλιματισμό, η πόλη θα χρησιμοποιήσει τη θαλάσσια ψύξη σε βαθιά νερά, η οποία περιλαμβάνει την άντληση κρύου νερού από τη βαθιά θάλασσα στη λιμνοθάλασσα, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας.

Αναπτύσσοντας μια πλήρως λειτουργική πλωτή πόλη στις Μαλδίβες, ο Ολτιους ελπίζει ότι αυτός ο τύπος αρχιτεκτονικής θα προωθηθεί στο επόμενο επίπεδο.

Δεν θα είναι πλέον μια «τρελή αρχιτεκτονική» που βρίσκεται σε πολυτελείς τοποθεσίες που παραγγέλθηκαν από πάμπλουτους , αλλά μια απάντηση στην κλιματική αλλαγή και την αστικοποίηση, που είναι και πρακτική και οικονομικά προσιτή, είπε.

«Αν εγώ, ως αρχιτέκτονας, θέλω να κάνω τη διαφορά, πρέπει να κλιμακώσουμε τις λύσεις αυτές», είπε.

Πηγή: CNN

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More