Σάββατο, 1 Ιουνίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Π. Μήτκας, πρ. ΕΘΑΑΕ: Ευρωπαϊκά τα πρότυπα και τα κριτήρια στην ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων – Αυστηρός έλεγχος

Για τον έλεγχο και τα κριτήρια που θα ισχύσουν στην ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων, στην περίπτωση που θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής το σχετικό νομοσχέδιο και κριθεί συνταγματικό, μίλησε ο Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης Περικλής Μήτκας, που θα έχει τον έλεγχο των φακέλων που θα καταθέσουν τα ιδρύματα του εξωτερικού για να ιδρύσουν παραρτήματα στην Ελλάδα, στην εκπομπή «Συνδέσεις» του ERTNews. Όπως εξήγησε πρόκειται για μία ανεξάρτητη αρχή υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Μίλησε για τα στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει ο φάκελος, διευκρίνισε πως τα προγράμματα σπουδών θα πιστοποιούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που πιστοποιούνται και τα προγράμματα των δημοσίων πανεπιστημίων και σημείωσε πως «η ΕΘΑΑΕ ακολουθεί ευρωπαϊκές οδηγίες και πρότυπα που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ όλων των αρχών της Ευρώπης»

Τι είναι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης

«Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θα είναι μία ανεξάρτητη αρχή μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και των Πανεπιστημίων της χώρας, που ξεκίνησε με τον ρόλο ως Εθνικής Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας. Κάθε χώρα από τις 47 που απαρτίζουν τον ενιαίο χώρο στην Ευρώπη Ανώτατης Εκπαίδευσης έχει μία τέτοια αρχή, για να αξιολογεί και να πιστοποιεί τα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων.
Στη συνέχεια ενισχύθηκε με περαιτέρω αρμοδιότητες η Αρχή και γνωμοδοτεί, εισηγείται στο Πανεπιστήμιο για κάθε αλλαγή που γίνεται στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Δηλαδή αν ξεκινήσει ένα καινούργιο τμήμα, αν αλλάξουν ονομασίες στα προγράμματα σπουδών για την κατανομή της χρηματοδότησης στα πανεπιστήμια.
Έχει την εποπτεία το Υπουργείο Παιδείας και εγκρίνει το σύνολο του προϋπολογισμού για τη λειτουργία της Αρχής.
Η Αρχή έχει ένα Ανώτατο Συμβούλιο το οποίο περιλαμβάνει καθηγητές από το εξωτερικό και το εσωτερικό, είναι καθηγητές με πολύ υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα και υπάρχει και το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης, επίσης από καθηγητές των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας».

Ο ρόλος της ΕΘΑΑΕ στην ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων

Με τον νέο νόμο προστίθεται ο ρόλος στην ΕΘΑΑΕ της έγκρισης, του ελέγχου του φακέλου που θα καταθέσει ένα ίδρυμα του εξωτερικού για να ιδρύσει παράρτημα στην Ελλάδα.
Αυτός ο φάκελος περιλαμβάνει, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, μια σειρά πραγμάτων που τα βασικά είναι προφανώς τα προγράμματα σπουδών και οι σχολές που θα ιδρυθούν, τα προσόντα και ο αριθμός του ακαδημαϊκού προσωπικού, των καθηγητών δηλαδή που θα διδάξουν, τις υποδομές που θα χρησιμοποιήσει το παράρτημα αυτό, τις υπηρεσίες που θα προσφέρει στους φοιτητές.

Όπως διευκρίνισε, σχετικά με το επίπεδο σπουδών, που τίθεται υπό αμφισβήτηση « τα προγράμματα σπουδών θα πιστοποιηθούν από την ΕΘΑΑΕ με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που πιστοποιούνται και τα προγράμματα των δημοσίων πανεπιστημίων. Αυτή η πιστοποίηση είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει επιθεώρηση από επιτροπή καθηγητών του εξωτερικού που έρχονται και βλέπουν το πρόγραμμα σε διάστημα μιας εβδομάδας, μελετούν όλα τα στοιχεία και εγκρίνουν την έναρξη λειτουργίας του. Άρα υπάρχει η αρχική πιστοποίηση, όπως ακριβώς γίνεται για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, έτσι θα γίνεται και για τα νέα πανεπιστήμια.

Συμπλήρωσε πως «αυτό που πρέπει να πούμε είναι ότι τα στάνταρς και τα πρότυπα και τα κριτήρια είναι ευρωπαϊκά, δηλαδή και η ΕΘΑΑΕ ακολουθεί ευρωπαϊκές οδηγίες και πρότυπα που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ όλων των αρχών της Ευρώπης, για να μπορούν οι φοιτητές και οι απόφοιτοι να αναγνωρίζουν τα πτυχία τους όταν μετακινούνται από μία χώρα στην άλλη».

Ποια τα προσόντα των διδασκόντων σε μη κρατικό Πανεπιστήμιο

Όπως σημείωσε: Το σχέδιο νόμου αυτή τη στιγμή λέει ότι το 90% των διδασκόντων θα πρέπει να έχει διδακτορικό.
Τριάντα καθηγητές είναι το μίνιμουμ που πρέπει να έχει κάθε σχολή, αλλά βέβαια εξαρτάται και από τη σχολή. Κάποιες σχολές μπορεί να έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση.
Ο φάκελος έχει, μια σειρά στοιχεία που θα διερευνηθούν. ‘Ολα αυτά θα συνεκτιμηθούν για να οδηγηθεί η ΕΘΑΑΕ σε ένα τελικό συμπέρασμα που θα λέει συμφωνούμε να ξεκινήσει, μπορεί να ξεκινήσει ή δεν μπορεί να ξεκινήσει γιατί έχει αυτές τις ελλείψεις.

Όπως διευκρίνισε «η πιστοποίηση είναι ξεχωριστή διαδικασία από την αδειοδότηση.
Η αδειοδότηση είναι αν συνολικά αυτός ο οργανισμός μπορεί να παρέχει υπηρεσίες ανώτατης εκπαίδευσης, να προσφέρει προγράμματα σπουδών πανεπιστημιακά μετά το κάθε πρόγραμμα σπουδών στην πιστοποίηση, όπως λέμε σε αυτή την επιθεώρηση των καθηγητών του εξωτερικού, θα πρέπει να αποδείξει ότι έχει ένα στιβαρό, σωστό πρόγραμμα συμβατό με την επιστήμη που θέλει να διδάξει»

Τι θα γίνει με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων μη κρατικών ΑΕΙ

Στο κατά πόσο θα έχει επαγγελματικά δικαιώματα κάποιος απόφοιτος μη κρατικού Πανεπιστημίου είπε:

Σίγουρα θα υπάρξει έλεγχος αν το πρόγραμμα είναι πενταετές, αν είναι συμβατό με τα υπόλοιπα προγράμματα που προσφέρονται από τα δημόσια πανεπιστήμια και εάν το ΤΕΕ θεωρεί ότι η εκπαίδευση των αποφοίτων είναι σε τέτοιο σημείο που μπορούν, μπορεί να τους γράψει. Αλλά επειδή ξέρουμε τι πρέπει να περιλαμβάνει η εκπαίδευση, αυτό πρέπει να έχει διασφαλιστεί από την αρχή και από την πιστοποίηση και από την παρακολούθηση του προγράμματος.

«Δυνητικά τα κολλέγια θα μπορούσαν να μετεξελιχθούν σε μη κρατικά ΑΕΙ, αλλά υπό τις προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος»

Σχετικά με τα κολλέγια που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα και κατά πόσο θα μπορούν αυτά να κάνουν αίτημα για να μετεξελιχθούν, με τις παρούσες εγκαταστάσεις σε μη κρατικά Πανεπιστήμια απάντησε:

«Η ΕΘΑΑΕ επειδή δεν είχε ποτέ την ευθύνη των κολλεγίων, δεν έχει μια καλή εικόνα των εγκαταστάσεων και των αριθμών των κολλεγίων. Αλλά ο νόμος ορίζει ότι έρχεται ως Παράρτημα κάποιου μητρικού Ιδρύματος του εξωτερικού.
Ανάπτυξη ναι, αλλά έχουν και την επίβλεψη του Υπουργείου Παιδείας, αλλά ο νόμος ορίζει ότι έρχεται ως παράρτημα κάποιου μητρικού ιδρύματος του εξωτερικού. Θα πρέπει δηλαδή να υπάρχει αυτή η πολύ βασική προϋπόθεση, η
εκπαιδευτική συμφωνία με κάποιο ίδρυμα του εξωτερικού για τη λειτουργία του Παραρτήματος εδώ στην Ελλάδα. Επομένως, δυνητικά θα μπορούσα να πω ναι, αλλά υπό όλες τις προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος, που δεν είναι και λίγες και δεν είναι και εύκολες για όλους».

Στόχος της ΕΘΑΑΕ τα μη κρατικά Πανεπιστήμια να ξεπεράσουν το μέσο όρο των δημόσιων πανεπιστημίων

Σχετικά με την αξιοπιστία των μη κρατικών Πανεπιστημίων είπε «Η ΕΘΑΕΕ έχει την εμπειρία, την τεχνογνωσία και την και τα εργαλεία για να μπορέσει να κάνει μια πολύ ουσιαστική αξιολόγηση και να κάνει και ουσιαστική πιστοποίηση με τα ευρωπαϊκά και τα εθνικά κριτήρια. Θα εφαρμόσουμε τα ίδια κριτήρια που εφαρμόζουμε για τα δημόσια πανεπιστήμια και ότι θα θέλαμε πολύ τα πανεπιστήμια, τα παραρτήματα αυτά που θα λειτουργήσουν να ανεβάσουν τον μέσο όρο της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Άρα ο στόχος τους θα είναι να ξεπεράσουν το μέσο όρο των δημόσιων πανεπιστημίων που δεν είναι εύκολο και όχι τις χειρότερες τιμές. Εμείς θα παρακολουθούμε την πορεία τους χρησιμοποιώντας ποιοτικούς δείκτες που χρησιμοποιούμε και για τα δημόσια πανεπιστήμια και θα δημοσιοποιούμε αυτούς τους δείκτες. Άρα ο κόσμος θα μπορεί και να διαλέξει και να αποφασίσει μόνος του αν προτιμά ποιότητα ή κάτι άλλο».

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More