Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το μουσείο τέχνης του Κέιπ Τάουν έχει ως αποστολή την ανάκτηση της αφρικανικής ταυτότητας

Από τη στιγμή που η Κόγιο Κούο ανέλαβε τα ηνία του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Ζάιτς (MOCAA), του Κέιπ Τάουν της Αφρικής έχει κάνει θραύση στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης βάζοντας την Αφρική στο επίκεντρο.

Υπό τη φιλόδοξη επιμελήτρια με καταγωγή από το Καμερούν, το μουσείο στην περιοχή του λιμανιού της πόλης έχει χτίσει την ταυτότητά του γύρω από τον παναφρικανισμό, παρουσιάζοντας το έργο καλλιτεχνών από την ήπειρο και τη διασπορά της.

«Η Αφρική για μένα είναι μια ιδέα που υπερβαίνει τα σύνορα. Είναι μια ιστορία που ξεπερνά τα σύνορα», δήλωσε η Κούο στο AFP, κάνοντας μια κομψή φιγούρα με ένα λευκό φόρεμα που καλύπτεται από μακριές πράσινες πλεξούδες.

«Οι Αμερικανοί δεν θέλουν να το ακούνε αυτό, αλλά τους λέω πάντα ότι η Αμερική είναι μια άλλη αφρικανική χώρα».

Μια χώρα είναι ένα σύνολο πολιτιστικών εκφράσεων και επιρροών, είπε, προσθέτοντας ότι χρησιμοποιώντας αυτές τις παραμέτρους η Βραζιλία, η Κούβα και η Αϊτή θα μπορούσαν επίσης να θεωρηθούν μέρος της αφρικανικής ηπείρου.

Περισσότεροι από 40 εκατομμύρια άνθρωποι στις Ηνωμένες Πολιτείες, ή περίπου το 12% του πληθυσμού, είναι Αφροαμερικανοί, ενώ περισσότεροι από τους μισούς από τους περίπου 200 εκατομμύρια κατοίκους της Βραζιλίας είναι αφρικανικής καταγωγής.

«Η επιρροή της αφρικανικής διασποράς στις ΗΠΑ είναι αναμφισβήτητη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μου αρέσει να μιλάω για μαύρες γεωγραφίες, περισσότερο από τις αφρικανικές διασπορές. Όπου η μαύρη κουλτούρα, τα μαύρα σώματα, οι μαύροι άνθρωποι έχουν επηρεάσει την κοινωνία», είπε.

Δυναμική και με φωτεινά, ζωηρά μάτια, η 56χρονη Κούο, μεγάλωσε μεταξύ της Ντουάλα στη γενέτειρά της, το Καμερούν, και της Ζυρίχης στην Ελβετία.

Αφού δημιούργησε ένα κέντρο τέχνης αιχμής στο Ντακάρ της Σενεγάλης, ανέλαβε το Μουσείο MOCAA, το οποίο στεγάζεται σε ένα παλιό σιλό σιτηρών που έχει ανακαινιστεί με τετράγωνα παράθυρα που θυμίζουν κυψέλη από γυαλί και μπετόν, πριν από τέσσερα χρόνια.

Έχοντας κληρονομήσει ένα «διαλυμένο» και «δυσλειτουργικό» ίδρυμα, θέλησε να του δώσει νέο νόημα.

«Ο χώρος είναι δικός της»

Η εστίαση στον παναφρικανισμό ήταν «αυτονόητη» και «αναγκαία», καθώς, ακόμη και δεκαετίες μετά το τέλος της αποικιοκρατίας, η αφήγηση γύρω από την ήπειρο εξακολουθούσε σε μεγάλο βαθμό να «καθορίζεται από άλλους», δήλωσε η Κούο.

Η έκθεση «Αναζητητές, παρατηρητές, ψυχολόγοι», η οποία παρουσιάζεται επί του παρόντος, εξερευνά το πνευματικό και το υπερφυσικό μέσα από προβολές φωτογραφιών και βίντεο στους τοίχους, καθώς και από εγκαταστάσεις υφασμάτων.

«Υπάρχει έντονη ανάγκη να φέρουμε άλλες ιστορίες στο τραπέζι και όχι ως μέσο διόρθωσης», είπε.

«Δεν με ενδιαφέρει η διόρθωση, δεν κατέχω και δεν εσωτερικεύω τη λάθος ιστορία. Όμως κατέχω τον χώρο».

Η MOCAA αναγνωρίζεται πλέον παγκοσμίως για την προσέγγισή της και είναι περιζήτητη για συνεργασίες από μεγάλα ιδρύματα της Νέας Υόρκης και της Ευρώπης.

Η πρόσφατη έκθεσή της «Όταν μας βλέπουμε», η οποία παρουσιάζει έναν αιώνα αφρικανικής παραστατικής ζωγραφικής, πρόκειται σύντομα να φύγει από το Κέιπ Τάουν για να παρουσιαστεί στην ελβετική πόλη της Βασιλείας.

Η Κούο ανέφερε ότι αρχικά επικεντρώθηκε σε ομαδικές εκθέσεις, παρουσιάζοντας τα έργα πολλών καλλιτεχνών για ένα συγκεκριμένο θέμα, αλλά έκτοτε έχει μετακινηθεί προς εκθέσεις μεμονωμένων καλλιτεχνών.

«Όταν σχεδιάζεις μια ομαδική έκθεση, ελπίζεις ότι δημιουργείς μια συμφωνία, αλλά τις περισσότερες φορές δημιουργείς μια κακοφωνία επειδή υπάρχουν πάρα πολλές φωνές», είπε, μιλώντας από τον πανοραμικό ανελκυστήρα του κτιρίου που προσφέρει θέα από ψηλά στην επιβλητική αίθουσα εισόδου.

Στο μέλλον, η Κούο δήλωσε ότι θέλει να ακολουθήσει τρεις προτεραιότητες: την προβολή αναδυόμενων ταλέντων, υποτιμημένων πρακτικών και γυναικών καλλιτεχνών.

«Δεν είμαι ακτιβίστρια σε αυτό το θέμα. Απλώς προωθώ αποφασιστικά και πολύ δυναμικά τις Αφρικανές καλλιτέχνιδες», δήλωσε.

Πηγή: AFP

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More