Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Oι Χούθι «πλήττουν» και το λιμάνι του Πειραιά – Ο Γ. Κοτζιάς εξηγεί στην ΕΡΤ τις επιπτώσεις στη δυναμική του

Ο Γιάννης Κοτζιάς, πρόεδρος συνδέσμου ναυλομεσιτών μίλησε στη εκπομπή Prime της ΕΡΤ και στον Η. Σιακαντάρη για το ζήτημα των Χούθι που με τις επιθέσεις τους φαίνεται να πλήττουν εκτός από το κόστος των τροφίμων ή τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Κεντρικής Ευρώπης και τη δυναμική του λιμαιού του Πειραιά.

«Δεν ξέρουμε τη διάρκεια, δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει και αυτό είναι το αβέβαιο που μας φοβίζει», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Κοτζιάς.

Στον παρακάτω χάρτη φαίνεται το κόστος ενός ταξιδιού από τη Σαγκάη, από την Άπω Ανατολή στο Ρότερνταμ και προς τον Πειραιά. Στην πρώτη περίπτωση η μπλε γραμμή είναι μέσω της διώρυγας του Σουέζ και η κόκκινη είναι η μεγαλύτερη, γύρω από την Αφρική.

Στην περίπτωση των ευρωπαϊκών δρομολογίων λοιπόν, Σαγκάη – Ρότερνταμ, βλέπουμε ότι ο χρόνος και το χρήμα αυξάνονται κατά περίπου 30%, ενώ στην περίπτωση του δρομολογίου Σαγκάη – Πειραιάς αυξάνεται κατά 82%, γιατί όπως φαίνεται στο χάρτη, κάνει πολύ μεγαλύτερο κύκλο. Αυτό ακριβώς είναι και το επικίνδυνο, που αν παγιωθεί είπε ο κ. Κοτζιάς, μπορεί να αλλάξει τη δυναμική του λιμανιού.

«Αυτό που μας ανησυχεί περισσότερο είναι ότι το λιμάνι του Πειραιά δεν έχει μόνο κοντέινερς που έρχονται, έχει και άλλα πλοία εμπορικά. Όλα αυτά είναι έσοδα, για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας και είναι και στρατηγικό στοιχείο. Έρχονται κοντέινερς και μετάφορτώνονται και έχουμε αυτό το διαμετακομιστικό ρόλο που έδινε ένα στρατηγικό χαρακτήρα πέραν των εσόδων, αλλά στο ότι δεν έρχονται πλοία ή μειώνονται τα πλοία που ήταν δεκάδες καθε ημέρα και τώρα είναι πολύ μειωμένος ο αριθμός, “κόβει” δουλειές από όλο το σύστημα.

Γιατί η μείωση αυτή τη στιγμή που έχει πει το ΕΒΕΠ ότι είναι γύρω στο 45% δημιουργεί και καθυστερήσεις. Και αυτές οι καθυστερήσεις στον παραλήπτη μπορεί να μη γίνονται αποδεκτές. Οπότε ο τρόπος που θέλει κάποιος να πάρει ένα φορτίο που πρέπει να φτάσει στον τελικό του προορισμό μπορεί να είναι ο γρηγορότερος που δείξατε πριν, μέσω της Ευρώπης και μετά να έρθει ή με μικρότερα πλοία από την Ευρώπη στην Ελλάδα που δεν διατρέχουν κίνδυνο γιατί έρχονται από Ευρώπη, Γιβραλτάρ, Μεσόγειο – σε ασφαλή νερά – αλλά χάνουμε αυτό το βασικό κομμάτι του λιμανιού του Πειραιά, που είναι αυτά τα πέντε εκατομμύρια κοντέινερς που είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία μας», είπε.

Για τον τρόπο που μπορούμε να το λύσουμε αυτό το θέμα, ο κ. Κοτζιάς τόνισε πως: «Δεν ξέρουμε αν εμείς μπορούμε αυτό να το διορθώσουμε και να κάνουμε κάποια διορθωτική κίνηση. Το σίγουρο είναι ότι όσο αυτή η αναταραχή επικρατεί κάτω στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει γίνει ερυθρή ζώνη, δηλαδή πλέον είναι μια κόκκινη ζώνη την οποία την αποφεύγουν όλοι προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πληρωμάτων».

Τέλος σχετικά με το πόσες εβδομάδες θα χρειαστούν ακόμη για να οδηγήσουν τους Δυτικοευρωπαίους να πάρουν πιο μόνιμες αποφάσεις, ο κ. Κοτζιάς εξήγησε: «Ελλείψεις σε προϊόντα μπορεί να συμβούν και ήδη παρατηρούμε(...).Όμως το πότε και πώς θα επανέλθουμε στην κανονικότητα, είναι κάτι το οποίο είναι καθαρά γεωπολιτικό και κανείς δεν ξέρει πώς θα λυθεί. Ίσως η Σαουδική Αραβία να είναι το κομβικό κομμάτι σε αυτή την ιστορία. Γιατί το 2018 η πρώτη επίθεση σε πλοίο που κάνανε οι Χούθι ήταν σε ένα δεξαμενόπλοιο Ιούλιο του 2018 της Σαουδικής Αραβίας και από τότε είχαν γίνει κι άλλες επιθέσεις, αλλά η πρώτη σε πλοίο ήταν αυτή».

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More