Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο Σκορσέζε στο γραφείο των καθηγητών βλέπει Paw Patrol

Η επιστροφή της τριπλέτας Σκορσέζε – Ντι Κάπριο – Ντε Νίρο «Killers of the Flower Moon» μονοπωλεί το κινηματογραφικό ενδιαφέρον της εβδομάδας που ξεκινά την Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023. Ξεχωρίζει ωστόσο και η στιβαρή πρόταση για τα Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας από τη Γερμανία, «Στο γραφείο των καθηγητών».

Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού

Στη δεκαετία του ’20, οι κατά συρροήν φόνοι μελών της φυλής Οσέιτζ στην Οκλαχόμα, συνδέονται με μια από τις πιο σκοτεινές σελίδες της ιστορίας. Τα κοιτάσματα πετρελαίων των Ινδιάνων αλλά και η παράξενη κληροδότησή τους σε καυκάσιους αμερικανούς θα γίνουν αντικείμενο έρευνας του προσφάτως σχηματισμένου FBI. Οι πράξεις και τα αποτελέσματα αυτών, απασχολούν τον Μάρτιν Σκορσέζε στην 26η ταινία του.

Λεονάρντο ντι Κάπριο και Ρόμπερτ ντε Νίρο ενώνουν τις δυνάμεις τους στους «Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού», [αν και την παράσταση κλέβει η Λίλι Γκλάντστοουν]. Ο Σκορσέζε, με διπλό ρόλο, παραδίδει μαθήματα σύγχρονης Αμερικανικής Ιστορίας. Επαναπροσδιορίζει με ευκολία τις αρχές των «καλών παιδιών», αφήνοντας γυμνά τα «κακά παιδιά» της ιστορίας. Παίρνει την ευθύνη και κάνει την πιο αντι-αμερικανική ταινία της καριέρας του, κατανοώντας το πνεύμα των κεντρικών του ηρώων και αφήνοντας τους να εκτεθούν αδυσώπητα. Από επιλογής, αντί να μονοπωλούν οι φόνοι (και το μυστήριο αυτών) στο Όσειτζ, το κοινό ταυτίζεται με τους δολοφόνους και αναγκάζεται να ενστερνιστεί [έστω κατά τη διάρκεια της ταινίας] μέρος της φιλοσοφίας τους, για να κατανοήσει τα κίνητρα των πράξεων τους.

Από την 32η βαθμίδα μασόνων, ο Γουίλιαμ (ντε Νίρο), προύχοντας της περιοχής που βρίσκεται πίσω από τις περισσότερες δολοφονίες ινδιάνων, κινεί τα νήματα της κοινωνίας εξαγοράζοντας την αποδοχή και τον σεβασμό όλων, ανεξαρτήτως φυλής. Ο ανιψιός του Έρνεστ (Ντι Κάπριο – πόσο ειρωνικό όνομα), περισσότερο αφελής, σε όλη την ταινία παλεύει για να μεταμορφωθεί από Μαρλομπράντια μαριονέτα του Γουίλιαμ (με όρους «Νονού»), στον πατέρα και οικογενειάρχη που έχει ως ιδανικό. Καθοδηγούμενος από ένα αίσθημα ακατέργαστης αγάπης για τη γυναίκα του Μόλυ (Lily Gladstone), μπολιασμένης από τη σαπίλα της ιμπεριαλιστικής νοοτροπίας που του επιβάλλει ο θείος του, παλεύει να βρει τη θέση του στον νέο κόσμο. Εκεί, η γυναίκα του που του χάρισε δύο παιδιά σαν την έκλειψη (το ένα λευκό, το άλλο σκουρόχρωμο), εκπροσώπους που πρέπει να υπάρχουν στον νέο κόσμο, θα του υπενθυμίζει μέσα από σύμβολα, οράματα αλλά και καθημερινές πράξεις, πως η φιλοσοφία των Ινδιάνων είναι περισσότερο ηθική από όλα όσα πρεσβεύουν οι καταπατητές της γης τους.

Όλες οι απαντήσεις δίνονται στο τέλος με άξονα τη συμπαντική δικαιοσύνη. Παρ’ όλα αυτά, είναι ένα πονεμένο αντί για το καθιερωμένο ευτυχισμένο τέλος. Αυτά τα καταφέρνει με πηγαία μαεστρία ο Σκορσέζε, στην καλύτερη ταινία του των τελευταίων ετών. Μην ακούτε λοιπόν τις πρώτες -κακιασμένες- κριτικές από το Φεστιβάλ Καννών· η ταινία, παρ’ όλη την υπερμεγέθη διάρκεια της, βλέπεται αβίαστα, κυλά σαν νερό και σε προβληματίζει για τα αποτελέσματα των τότε πράξεων στο σήμερα.

-Πως ονομάζεται το όμορφο χρώμα του δέρματός σου;

-Δεν έχει όνομα. Είναι απλά το δικό μου.

Στο γραφείο των καθηγητών

Έφτασε η καλύτερη γερμανόφωνη ταινία από τις «Ζωές των Άλλων», μια μελέτη στις σχέσεις εξουσίας και τις μετασεισμικές επιπτώσεις που έχουν οι φαινομενικά μικρότερες αποφάσεις στη ζωή.

Μετά από μεθοδική προσπάθεια να πείσουν τους εκπροσώπους μιας τάξης δημοτικού να ρουφιανέψουν τους συμμαθητές τους, οι δάσκαλοι επανέρχονται στους κανονικούς ρυθμούς, [όπως και τα παιδιά]. Το μάθημα που ακολουθεί είναι μαθηματικά και η δασκάλα θα καταλήξει στο ότι «Μια απόδειξη πρέπει να χτίζεται βήμα-βήμα». Εκεί θα στηριχτεί και το κεντρικό ερώτημα της ταινίας.

Ο Όσκαρ είναι ένας 12χρονος μαθητής με εξαιρετικές ικανότητες μάθησης, γιός της βασικής ενόχου μιας διαδοχικής σειράς μικροκλοπών και θα κάνει τα πάντα για να αποκαταστήσει το όνομά της.

Οι προκλήσεις είναι ήδη παρούσες. Η δασκάλα πνίγεται από την ανάγκη της να μάθει την αλήθεια και -εν συνεχεία- από τις συνέπειες που ίσως έχει η απονομή δικαιοσύνης για εκείνη και το σύνολο του σχολείου. Παρατηρεί όσα λαμβάνουν χώρα γύρω της: Τη συνάδελφό της που παίρνει κρυφά από τον κοινό κουμπαρά κάποια κέρματα, τους μαθητές της που καπνίζουν κρυφά, τον νεαρό Τομ που αντιγράφει (και στο σκονάκι του έχει ήδη λάθη). «Οι κανόνες ισχύουν για όλους. Το κατάλαβες;», θα επαναλάβει όχι μόνο για να το ακούσουν οι μαθητές της.

Κάθε επιλογή της δείχνει λάθος καθώς ότι και αν επιλέξει, τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται· έτσι καταλήγουμε σε μια υπόθεση που όλοι έχουν δίκιο και όλοι έχουν άδικο. Κάθε μονοπάτι οδηγεί σε μη επιθυμητά αποτελέσματα καθώς η αλήθεια από ένα σημείο και μετά δεν έχει σημασία.

Αυτό το ασυμβίβαστο σχολικό δράμα του Ilker Atak χρησιμοποιεί τις ύπουλες και άβολες αλήθειες, χτίζοντας αυτοστιγμεί την πλήρη δραματική ισχύ της ιστορίας. Όπως και στο θεατρικό «Αμφιβολία», από την αποκάλυψη και μετά, τίποτα δεν θα μείνει ίδιο.

Σε αυτό το σενάριο, όλα δένουν μεταξύ τους: Από τη διδασκαλία για το «Θαλή και το παράδειγμα για τις επαληθεύσιμες αλήθειες», την προσπάθεια επίλυσης του κύβου του Ρούμπικ, την άσκηση ισορροπίας στην αίθουσα γυμναστικής μέχρι την εκτόνωση τσιρίδας. Τα μαθήματα ψάχνουν μαθητές ικανούς να συγχωρέσουν και να προχωρήσουν με κάθε κόστος.

Η Λεόνι Μπένες (Carla Nowak) και η Εύα Λέμπαου (Friederike Kuhn) δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας.

Η ταινία σχολιάζει επιτυχώς τις αποτυχίες ικανών εκπαιδευτικών αλλά και των ιδρυμάτων που εργάζονται και σκύβουν με κατανόηση στις επιλογές των παιδιών, τα οποία ψάχνουν απαντήσεις ακόμα και στις ερωτήσεις που δεν έχουν τεθεί ακόμα.

Το Γόνατο της Αχέντ

Ο Nadav Lapid μας έχει χαρίσει από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες του σύγχρονου κινηματογράφου του Ισραήλ. Παρατηρεί και σχολιάζει τις πολιτικές, ηθικές και πνευματικές ελλείψεις της χώρας του, εστιάζοντας προσωπικές ιστορίες και αγωνίες των ηρώων του που αντικατοπτρίζουν την εθνική κρίση.

Ένας επιτυχημένος 40άρης Ισραηλινός σκηνοθέτης, ταξιδεύει στο απομονωμένο στην έρημο χωριό του, για να παρουσιάσει μια ταινία του. Εκεί συναντά μια υπάλληλο του Υπουργείου Πολιτισμού που θα του ξυπνήσει μνήμες προσωπικές και εθνικές.

Το πένθος για τη μητέρα και συνεργάτη, αλλά και η γνωριμία με τη θαυμάστρια υπάλληλο του υπουργείου πολιτισμού, φέρνουν αόρατες συνδέσεις οικογένειας, δημιουργίας και… εκφραστικών περιορισμών. Ενώ οι υψηλές θερμοκρασίες συμβάλλουν στην συναισθηματικά ασταθή κατάστασή του ήρωα μας, πρέπει να πάρει μια σημαντική απόφαση: μέχρι ποιού σημείου μπορεί να υποκύπτει στα πρέπει και τα θέλω των άλλων.

Paw Patrol: Η Σούπερ Ταινία

Μετά από την πτώση ενός μετεωρίτη, τα κουτάβια του Paw Patrol αποκτούν υπερδυνάμεις, καθώς μαγικά κρυσταλλάκια τοποθετούνται με μαγικό τρόπο στα κολλάρα τους, που τους χαρίζουν ένα παραπάνω ταλέντο για την προστασία του κόσμου. Όμως όταν ο Δήμαρχος Χάμντινγκερ και μια παλαβή επιστήμονας θέλουν να προσελκύσουν μετεωρίτες για να πάρουν τις μαγικές τους δυνάμεις, τα κουτάβια θα κάνουν τα πάντα για να τους αποτρέψουν. Πολύ ευχάριστη μεταφορά της τηλεοπτικής σειράς για δεύτερη φορά στη μεγάλη οθόνη. Ιδιαίτερα οι τρεις νέοι χαρακτήρες που εντάσσονται στην ομάδα των Paw Patrol θα σας κάνουν να γελάσετε με την καρδιά σας -ή και να κουνήσετε την ουρά σας όλο ικανοποίηση-.

Η Κινέζα

Μια ομάδα φοιτητών που μελετούν τα γραπτά του Μάο, αναζητά τη θέση της στον κόσμο αλλά και τους εφικτούς τρόπους να τον αλλάξουν ώστε να μετατραπεί σε μια μαοϊστική κοινότητα. Όργανο τους, η τρομοκρατία. Ο Γκοντάρ με παιδικές ασθένειες δοκιμάζει τον πύρινο λόγο του στον καθρέφτη και από την αυταρέσκεια, παθαίνει εγκαύματα τρίτου βαθμού. Καλώς κυκλοφορεί στις μεγάλες οθόνες για να επιβεβαιώσετε ότι το όνομα ενός καλλιτέχνη -και τα λεγόμενά του- έχουν διαφορετική βαρύτητα από εποχή σε εποχή.

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More