Δευτέρα, 20 Μαΐου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

«Η Ελλάδα των ερειπίων και οι Ευρωπαίοι Περιηγητές 15ος – 19ος αιώνας»

Μια αισθητικά και διανοητικά ενδιαφέρουσα βραδιά έλαβε χώρα στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Βοστώνη, με την παρουσίαση βιβλίου με τίτλο «Η Ελλάδα των ερειπίων και οι Ευρωπαίοι Περιηγητές 15ος – 19ος αιώνας».

Το πλούσια εικονογραφημένο βιβλίο είναι έκδοση του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή που έχει έδρα στην Αθήνα. Σκοπός του ιδρύματος είναι η μελέτη, προαγωγή και διάδοση της αισθητικής και της φιλοσοφίας της τέχνης. Ο σκοπός αυτός επιτυγχάνεται με διάφορα μέσα, όπως: οργάνωση συνεδρίων, σεμιναρίων, διαλέξεων και καλλιτεχνικών εκθέσεων, επιστημονικές εκδόσεις, και τη λειτουργία της Έδρας Μιχελή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης για τη διδασκαλία της Αισθητικής.

Η συγγραφέας και ιστορικός τέχνης Δρ Αφροδίτη Κούρια, αδυνατούσε να μεταβεί από την Αθήνα στη Βοστώνη για την εκδήλωση οπότε και εμφανίστηκε σε μία βιντεοσκοπημένη ομιλία. Ακολούθησε παρουσίαση του βιβλίου από τον Αλέξανδρο Κιτροέφ, ομότιμο καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Χάβερφορντ Κόλετζ της Πενσυλβάνιας και τακτικού συνεργάτη της Αγγλόφωνης Έκδοσης του «Εθνικού Κήρυκα», «The National Herald». Το βιβλίο πραγματεύεται τους πίνακες ζωγραφικής Ευρωπαίων περιηγητών στην Ελλάδα από τον 15ο μέχρι τον 19ο αιώνα και η παρουσίαση περιελάβανε προβολή διαφανειών με επιλογή από τους πίνακες που εμφανίζονται στο βιβλίο.

Ο καθηγητής Κιτροέφ χαρακτήρισε το βιβλίο της Δρ Κούρια ως ένα ταξίδι μέσα στο χρόνο και μέσα από την εναλλαγή τεχνοτροπιών των Ευρωπαίων ζωγράφων. Τεχνοτροπιών που η συγγραφέας του βιβλίου περιγράφει ως μία ισορροπία ανάμεσα στη πραγματική και τη φαντασιακή απεικόνιση της Ελλάδας και των Ελλήνων. Οι χρονολογικά πρώτοι πίνακες απεικονίζουν χάρτες πόλεων με λιμάνια, ακολουθούν απεικονίσεις των αρχαιοτήτων που ήταν τόσο σημαντικό θέμα για την ευρωπαϊκή ματιά διότι οι Ευρωπαίοι θεωρούσαν τους εαυτούς τους κληρονόμους του αρχαιοελληνικού πολιτισμού. Το τρίτο σκέλος του ταξιδιού εξελίσσεται την εποχή που ήταν δυνατό το ταξίδι στην Ελλάδα τουλάχιστον για τους πιο τολμηρούς περιηγητές. Έτσι λοιπόν, άνθρωποι και κτίρια όχι αναγκαστικά μεγάλης αρχιτεκτονικής αξίας αρχίζουν να εμφανίζονται στους εν λόγω πίνακες. Στο τελευταίο μέρος του βιβλίου της, η Δρ Κούρια εξηγεί πως η ευρωπαϊκή ζωγραφική είχε μεγάλη επίδραση στη δουλειά των Ελλήνων ζωγράφων για μια σειρά από λόγους. Κατά πρώτο λόγο, η νεωτερική εποχή απαιτούσε την ανάλογη τεχνοτροπία που να αντικαθιστούσε τις παλαιότερες βυζαντινές και λαϊκές μορφές ζωγραφικής. Και κατά δεύτερο λόγο η υιοθέτηση ευρωπαϊκών τεχνοτροπιών σηματοδοτούσε την ταύτιση της Ελλάδας της με την ιδέα της διαχρονικής συνέχειας του Ελληνισμού, αρχής γενομένης από την αρχαιότητα, διότι η Ευρώπη πρόβαλλε τον εαυτό της ως συνεχιστή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.

Η βραδιά ξεκίνησε με χαιρετισμό του γενικού προξένου κ. Συμεών Τέγου και σύντομη ομιλία του προέδρου του Ιδρύματος Μιχελή κ. Λάμπρου Αναγνωστόπουλου. Την ομιλία ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση των διακεκριμένων παρευρισκόμενων, μελών της ελληνικής κοινότητας της Βοστώνης και καθηγητών πανεπιστημίων της περιοχής, ανάμεσα στους οποίους ήταν η επιφανής επιστήμων Μαίρη Λέφκοβιτς, ομότιμη καθηγήτρια Κλασσικών Σπουδών στο Γουέλσλεϊ Κόλετζ στη Μασαχουσέτη. Παρόντες ήταν επίσης ο Γεώργιος Καντώνης, πρόεδρος του Ελληνικού Κολλεγίου και της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης και ο πρόεδρος της Σχολής Ανατόλια της Θεσσαλονίκης Πάνος Βλάχος.

Πηγή: Εθνικός Κήρυκας

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More